Brev:
Penicillin og opstart af grød
27. december 2009
Alder:
5 mdr.
Penicillin og opstart af grød
Kære Helen,
Vores lille datter på knap 5 måneder har desværre været syg henover julen. Efter en uge med høj feber fandt vi ud af, at hun havde en urinvejsinfektion, som hun nu er kommet i behandling med bredspektret antibiotika. Hun har dog en del gener ved det antibiotika: kvalme, ondt i maven og diarré. Hun græder meget og sover utroligt uroligt om natten - det må være som følge af bivirkningerne ved penicillinen.
Vi vil gerne starte op med en portion grød. Hun er meget nysgerrig, når vi spiser, rækker ud efter vores tallerkner, bestik og glas og er begyndt at ville spise hyppigere ved mig. I går prøvede vi med en smagsprøve på majsgrød og det var et vældigt hit. Hun tog sågar fat om skeen og puttede den i munden selv (selvfølgelig uden at vide, at hun 'spiste', men sjovt så det ud.)
Spørgsmålet er så, om det er bedst for hendes penicillin-prøvede mave at vente med opstart af grød?
... og nu hvor vi er ved emnet: Hvor lang tid skal vi blive ved med smagsprøver, før vi begiver os ud i et helt måltid? Hvor meget er et måltid? Og hvor længe skal vi have kørt med et måltid, før vi starter med to; f.eks. noget grønsagsmos?
Håber du har haft en god jul - rigtigt Godt Nytår!